اطلاعات خودرو

WwW.SmdBlog.WwW

تاریخجه خودروی رونیز

ليست خودروهای مختلف نيسان با نام های متفاوتشان در قاره ها و يا كشورهای مختلف را می توانيد در اينجا ببينيد ( برای ديدن اين صفحه به برنامه Acrobat Reader نيازمنديد ) .

در پي يافتن هويت اين خودرو ، اگر به صحبتهای عامه مردم گوش فرا دهيد ، در خواهيد يافت كه همگان رونيز را خودرويی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، كه اين مطلب كاملا صحيح است و يكسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و .... نيز گويای همين امر است ، اما اگر مقاله " تست فنی رونيز " در مجله ماشين فروردين ۸۳ را خوانده باشيد و يا به تعدادی از معدود سايت های بدست آمده از جستجوی اينترنتی عبارت Nissan Roniz مراجعه كرده باشيد ، خواهيد ديد كه رونيز را همان نيسان Xterra معرفی كرده اند ، كه تصوير اين خودرو را در زير ميبينيد .

          

همانگونه كه مشاهده می كنيد اين خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگيرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونيز متفاوت است اما در ديگر موارد تقريبا مشابه با رونيز می باشد .

اين خودرو از ماه May سال ۱۹۹۹ در كارخانه نيسان آمريكای شمالی در شهر Smyrna  ايالت Tennessee  و بر اساس پلتفورمِ وانت ( Frontier ( Pickup   كه در همان كارخانه نيز توليد می شود ، عرضه می گردد . شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra كاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذكر است كه Frontier همان Pickup است كه در آمريكا توليد ميشود تنها با اين تفاوت كه داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد از چراغهای رونيز استفاده شده ، البته شايد بهتر باشد بگوييم در رونيز از چراغهای Frontier استفاده شده .) 

 

             

به هر ترتيب خودروی  Xterra بيشتر شرايط يك وانت را دارد تا يك SUV لوكس ، اين خودرو در دو نوع SE و XE با موتورهای ۴ سيلندر۲۴۰۰ سی سي ( XE ) و ۶ سيلندر ۳۳۰۰ سی سی ( SE ) توليد می شود كه به ترتيب در نوع ۲۴۰۰ سی سی از موتور KA24DE با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و در نوع ۳۳۰۰ سی سی از موتور VG33E با قدرت ۱۷۰ اسب بخار ، استفاده شده . در كليه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازكن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است ، اين خودرو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد دچار تغييراتی در قسمت داشبورد و نمای جلويی شده و در مدل ۲۰۰۲ نيز موتور ۶ سيلندر آن به توربوشارژ مجهز گرديده كه قدرت آنرا به ۲۱۰ اسب بخار افزايش داده ، قيمت اين خودرو نيز در آمريكا بين ۱۸۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ دلار می باشد ، در تصوير زير  Xterra مدل ۲۰۰۲ را مشاهده می كنيد که در قسمت داشبورد و نمای جلو دچار تغيير شده .

       

اما همانگونه كه در ابتدا بيان شد بين Xterra و رونيز تفاوت های زيادی وجود دارد و می توان گفت تقريبا دو خودروی مشابه می باشند كه بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آيا كارخانه نيسان با ايجاد تغييراتی در مدل Xterra ، طرحی جديد پديد آورده و در اختيار كارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ يا رونيز نتيجه خلاقيت مهندسين ايرانی است ؟

در جواب بايد گفت ، هيچ يك از موارد بالا صحيح نيست ، مطلب ناگفته درباره رونيز كه تا بحال به آن پرداخته نشده ، خودرويی است به نام Nissan Paladin ، اين خودرو توسط كارخانه Zhengzhou در چين توليد می شود ، اين كارخانه در سال ۱۹۹۳ در ايالت Henen چين آغاز به كار نمود و ۳۰٪ سهام آن نيز متعلق به نيسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نيسان در اين كارخانه توليد می شوند .

با ديدن عكس پالادين خواهيد ديد كه اين خودرو دقيقا همان رونيز خودمان است با اين تفاوت كه بچه گلگيرها ، دستگيره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آينه های آن آبكاری شده . پس رونيز ، اكسترا نيست بلكه عينا همان پالادين است و پالادين و اكسترا خودروهای مشابهی هستند كه از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با يكديگر مشابهند ، به هر شكل می توان پالادين ( رونيز ) را خودرويی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت .

    

پالادين اولين بار در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ در نمايشگاهی در چين به نمايش گذارده شد و پس از آن در تاريخ ۲۸ فوريه ۲۰۰۳ ( ۹ اسفند ۸۱ ) به مرحله توليد رسيد و قيمت پايه آن نيز ۲۴۰۰۰ دلار است ، موتورهاي بکار رفته همانند Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نيز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذكر است كه اين خودرو تنها برای مصرف داخلی چين می باشد و به هيچ كشور ديگری صادر نمی شود .

                                  

اما رونيز كه عينا همان پالادين XE است و با همان موتور KA24DE از نيمه اول ۸۲ در پارس خودرو توليد می شود ، تنها يك تفاوت عمده با پالادين XE دارد و آن هم تغيير كوچكی در قدرت موتور می باشد ، از آنجايی كه موتور KA24DE از سال ۹۱ تا كنون برای مدلهای  Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده ، دارای قدرت هايی از ۱۴۳ تا ۱۶۰ اسب بخار ( بدون تغيير اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونيز از نوع ۱۶۰ اسبی كه بر روی سری جديد Altima و 240SX نصب می شود ، بهره گرفته شده اما در پالادين از همان موتور ۱۴۳ اسبی اكسترا استفاده شده ، و اين تنها اختلاف عمده بين رونيز و پالادين ، علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستيكی بيرونی ، تفاوت در رينگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و ....  در رونيز ، می باشد.

همانطور که در سايت معرفی شده برای نامهای مختلف خودروهای نيسان ديديد ، هيچ اثری از نام رونيز حتی در قسمت پالادين ديده نمی شد ، اما در اين صفحه  (برای ديدن اين صفحه نيز به Acrobat Reader نيازمنديد ) که نام تمام توليد کننده ها و مونتاژ کننده ها و دفاتر مرکزی نيسان در سراسر دنيا را با ميزان توليد و يا فروششان بيان نموده ، خواهيد ديد که در قسمت خاورميانه ، کارخانه سايپا را توليد کننده Nissan Junior ( همان زامياد يا سايپا ۲۴ ) و پارس خودرو را توليد كننده Pickup ، Patrol ، Maxima و Paladin معرفی نموده ، اين امر با اينكه دال بر صحت مطالب گفته شده در بالاست اما اين سوال را در ذهن بر می انگيزد كه چرا نام رونيز در هيچ يك از مدارك منتشره توسط نيسان وجود ندارد و بجای آن نام پالادين بكار رفته !؟ 

اما در رابطه با مسائل فنی و رفاهی اين خودرو ، كافی است نظر شما را به قسمتی از مقاله نويسنده سايت Cartalk در اينباره جلب نمايم ، كه اين خودرو را اينگونه توصيف می كند ” مطمئنا اين خودرو می تواند گوی سبقت را از ديگر خودروهای SUV هم سطح خود كه ۲۰ تا ۳۰ سال از عمرشان می گذرد ، بربايد  “ ، از لحاظ تجهيزات نيز اين خودرو در پايين ترين سطح قرار دارد و تنها دارای شيشه های برقی ، قفل مركزی ، A/C و سيستم 4WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونيز صفحاتی به ترمز ABS ، كيسه هوا و دنده اتوماتيك اختصاص يافته كه هنوز خبری از عرضه آنها توسط پارس خودرو نيست .

به هر روی ، حالت وانت گونه شاسی رونيز برای جاده های بيابانی بسيار مناسب است و در جاده های آسفالت نيز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما اين خودرو بعنوان يك SUV لوكس به هيچ وجه قابل قبول نيست و بسيار پايين تر از استانداردهای روز دنيا است .

+ نوشته شده در  ساعت   توسط بابک  |