اطلاعات خودرو

WwW.SmdBlog.WwW

مونتاژ مزدا 3 در ایران

بهمن خودرو که پیشینه ی نه چندان حرفه ای در بین خودرو سازان ایرانی داره نامزد همکاری با مزدا است ، سابقا همکاری موفق بهمن موتور با مزدا که منجر به تولید مزدا 323 شده بود با استقبال خوبی مواجه شد و با توجه به مشخصات فنی و رفاهی مزدا پیش بینی می شه این خودرو تحولی عظیم در بین خودرو های کلاس متوسط در کشور باشه .

در این مطلب به معرفی مفصل مزدا 3 سدان که قرار است در ایران تولید بشه می پردازیم :

 

معرفی :

مزدا 3 خودرویی است که تا کنون 3 بار در لیست 10 خودروی برتر اروپا قرار گرفته و توانسته توجه عموم را هم از نظر قیمت و هم از کیفیت جلب کند همچنین سلاح قدرتمندی برای مزدا برای روبرویی با فولکس واگن ، تویوتا و جنرال موتورز به شمار می رود .. خودرویی خانوادگی ، قدرتمند و در عین حال بسیار زیبا و خوش قیمت در بین رقیبان .

استایل و پلت فرم بدنه ی مزدا بر اساس خودروی مفهومی MX-Sportif بنا شده ، این خودرو به صورت جدی در سال 2004 بین مردم مطرح شد و هم اکنون در سه مدل سدان ، صندوق دار و هاچ بک تولید می شود .

مزدا 2007 مدلی دوباره طراحی شده می باشد ، طراحی جلوپنجره مشبک ، بدنه ی مستحکم تر ، طراحی جدید سپر جلو ، مه شکن های مربعی شکل و همچنین LED های ترکیبی رنگ در قسمت عقب خودرو از جمله تحولات مدل 2007 مزدا 3 نسبت به مدل های قبلی می باشد . تودوزی داخلی این خودرو به رنگ طوسی تغییر یافته و کنسول راه راه از مدل های جدید طراحی داخلی مزدا 3 می باشد ، از نظر سیستم صوتی ، مزدا 3 با افزایش نیرو و استفاده از نیروی کمکی از یک نیروی 12 ولت ورودی بهره می برد .

از مزدا 3 در بهمن خودرو با نام زوم زوم نیز یاد می شود که در اروپا این اصطلاح را به خدمات پس از فروش تویوتا نسبت می دهند که نشانگر مشتری سالاری می باشد .

 

مشخصات فنی :

مزدا 3 از موتور LFX که یکی از موفق ترین موتور های آزمایش شده تولید مزدا می باشد بهره می برد ، این موتور 4 سیلندر است و حجمی معادل 1999 سی سی دارد (2.0 لیتر) ، حداکثر قدرت مزدا 3 ، 148 اسب بخار می باشد که در نوع خودش بی نظیره و در خودرو های کلاس 2000 سی سی یک پدیده به شمار می آد .

حداکثر گشتاور این خودرو 187 نیوتون ، معادل 4000rpm  می باشد ، مزدا 3 همونطور که از همه ی خودرو ها انتظار می ره سیستم سوخت رسانی انژکتوری داره و بنزین استاندارد برای مصرف در این خودرو بنزین بدون سرب با عدد اکتان 95 است ، همچنین این خودرو دارای باکی با ظرفیت 55 لیتر بنزین می باشد .

مزدا 3 از سیستم انتقال قدرت 4 سرعته اتوماتیک با کنترل الکترونیکی بهره می برد و نکته ی ویژه ای که در مورد سیستم انتقال قدرت این خودرو می شه متذکر شد انتخاب تعویض دنده دستی یا اتوماتیک توسط راننده است .

از نظر سیستم ترمز خودروی قدرتمندی به نظر نمی رسه چرا که تنها سیستم چشم گیر ترمز این خودرو ABS (ترمز ضد قفل) می باشد ، همچنین ترمز جلو ی مزدا 3 دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی می باشد .

 

ضریب اطمینان و امنیت :

مزدا 3 از جمله خودرو های مطمئن و امن به شمار نمی رود و نتایج شرکت در تست های امنیت گواه بر این مدعاست ، این خودرو در تست ضربه به کناره ها و جلو ی خودرو با ماکزیمم سرعت (تست تصادف )

 Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) و همچنین در تست بین المللی

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) نمره ی قابل توجهی کسب ننموده پس از نظر امنیت خودرو زیاد مطمئنی به نظر نمی رسه ، البته با توجه به شتاب و سرعت بالای خودرو .

 

امکانات رفاهی :

مزدا 3 نام خودروی خانوادگی را به یدک می کشد و به مقتضای این امر از امکانات رفاهی خاص یک خودروی خانوادگی و یا حتی بیش تر بهره می برد که ضامن رفاه و آسایش بیش تر دارندگان خودرو می باشد .

مشخصات عمومی و امکانات مزدا 3 :

1- فرمان الکترو-هیدرولیک* 2- 6 کیسه هوا (جلو ، جانب ، پرده ای)* 3- سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک *4- شیشه بالابر برقی 4 درب* 5- نشانگر دمای داخل و بیرون * 6- مه شکن جلو عقب * 7- ساعت دیجیتال * 8- تنظیم ارتفاع صندلی راننده * 9- آینه جانبی برقی با گرم کن * 10- کیلومتر شمار اسپورت (سفیدرنگ) * 11- قفل مرکزی و ریموت * 12- فرمان قابل تنظیم 4 جهت * 13 – سوییچ با قابلیت جمع شوندگی * 14- کنترل سیستم پخش بر روی فرمان * 15- سیستم قفل دوبله * 16- چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

 

قیمت و هزینه های نگهداری در اروپا  :

قیمت پایه این خودرو در اروپا از مدل 2000 سی سی این خودرو تا 2300 سی سی این خودرو و بین تمامی مدل های 5 درب و سدان و صندوق دار ، از 13 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان متغیر است .

و با نظر های کارشناسانه در صورتی که شخصی قصد نگه داری این خودرو را تا 5 سال داشته باشد هزینه های زیر گریبان گیر دارنده خودرو خواهد شد (در اروپا) :

از نظر بیمه حدود 1 میلیون تومان ، استحلاک حدود 900 هزار تومان ، پرداخت قبوض : حدود 500 هزار تومان ، هزینه ی سوخت 6 میلیون تومان ، تنظیمات : 2 میلیون تومان ، تعمیرات : 700 هزار تومان

که با توجه به این هزینه ها در اروپا اگر شخصی قصد خرید یک مزدا 3 را داشته باشد بعد از 5 سال نگهداری خودرو به علاوه قیمت پایه خودرو : از 25 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان باید هزینه کند .

** لازم به ذکر است هزینه های ذکر شده برای مدل سدان که قرار است کشورمان تولید بشه مینیمم حالت را دارد و ارزان قیمت ترین این گروه به شمار می رود هم از نظر قیمت پایه و هم از نظر هزینه ها طی 5 سال .

 

قیمت در ایران :

زمانی که خبر مونتاژ این خودرو در کشور شایع شد 28 میلیون تومان برآورد قیمت این خودرو بود ولی اکنون پیش بینی می شود قیمت مزدا 3 تا سقف 35 میلیون تومان نیز بالا برود .

 

مشخصات تیپ های مزدا 3 :

مزدا 3 سدان در ایران متشکل از 3 تیپ می باشد که مشخصات این سه تیپ از نظر فنی با یکدیگر یکسان می باشد ولی از نظر برخی امکانات رفاهی با هم متفاوتند :

 

تیپ 1 : دسته دنده ی PVC ، فرمان پلی اورتان و رادیو پخش کاست و سی دی 

تیپ2 : دسته دنده چرمی ، فرمان با روکش چرمی ، رادیو پخش سی دی به همراه   CD CHANGER دارای گرم صندلی و سقف شیشه ای سانروف

تیپ3 : دسته دنده چرمی ، فرمان با روکش چرمی ، رادیو پخش سی دی به همراه   CD CHANGER دارای گرم صندلی و سقف شیشه ای سانروف ، برف اک کن اتوماتیک با حسگر باران ، سپر و جلو پنجره اسپورت ، چراغ جلو با قابلیت روشن ، خاموش اتوماتیک ، صندلی با روکش چرمی

 

مزدا 3 از نظر دارندگان این خودرو :

همیشه برای خرید یک خودرو سعی می کنیم یا با مشورت کارشناسان و کاربلدان این کار رو انجام بدیم یا از تجربیات دارندگان اون خودرو ها استفاده کنیم ، در اینجا به بررسی دو نظر دارندگان مزدا 3 می پردازیم :

 

انگلستان :" الآن مدت 1 ماهه که از این خودرو استفاده می کنم ، تا حالا هیچ مشکلی با خودرو نداشتم و خیلی از فرمان دهی و امکانات رفاهی خودرو راضی هستم ، سیستم تهویه خودرو به خوبی کار می کنه و در مقایسه با خودرو ی قبلی من که هوندا سیویک بود ، مزیت های بسیاری داره ، خیلی دوست دارم مدل های مزدا 3 رو دنبال کنم و مطمئن باشید خودروی بعدی من هم از کمپانی مزدا خواهد بود ""

 

آمریکای شمالی : "" خودرو خیلی زیبا به نظرمی رسه و در کلاس Gt ها حتی با این که یک خودرو ی نسبتا خانوادگی هست باز هم رقیبی نداره ، من به شخصه از طراحی بدنه و چراغ های مدل 2007 مزدا 3 خیلی لذت می برم . ترمز ، فرمان دهی و قدرت خودرو بی نظیره ... اگه کسی ندونه این یه مزدا 3 هست ، از ظاهرش حتما فکر می کنه خودروی بسیار گرون قیمتیه در حالی که قیمت بسیار مناسبی داره ، سیستم صوتی مزدا 3 نیازی به تقویت نداره چون خودش همه ی امکانات رو داره و همچنین از کیفیت پخش بالایی هم برخورداره .LED های عقب خودرو بسیار زیبا هستند و جلای خاصی به ماشین دادن .

از نظر مصرف سوخت خیلی از خودرو راضی ام ، چون از نظر اقتصادی نسبت به ماشین قبلی من که هوندا سیویک بود مصرف خیلی کمتری داره ""

 

مزدا 3 در ایران :

بر اساس اظهارات یک منبع مطمئن ، قراره 10 دستگاه مفهومی از این خودرو تا آخر تیرماه مونتاژ بشه و در سطح تهران پراکنده بشن تا این خودرو بیش تر به مردم معرفی بشه ... لازم به ذکره مزدا 3 اصلا از نظر هیکل با مزدا 323 قابل مقایسه نیست ومی شه اون رو با سیتروئن C5 مقایسه کرد . قیمت ثبت نامی 10 دستکاهی که قراره تا آخر تیرماه تحویل داده بشه حدود 30 میلیون تومان است .

 

·     شرکت بهمن خودرو در ازای تولید این خودرو در کشور باید متعهد شود که افت کیفیت در قطعات مورد استفاده در مزدا 3 بوجود نیاورد و خودروی ژاپنی را همان گونه که در سراسر جهان شناخته می شود به ایرانیان بشناسد این بدان معناست که تغییری در خودرو بوجود نیاورد تا به سرنوشت پژو 206 در ایران دچار شود .

·          بر اساس نظر کارشناسان حوزه ی خودرو بهترین و بدترین خودرو های مورد اطمینان تولید ژاپن هستند

+ نوشته شده در  ساعت   توسط بابک  |